Wat is een saunaritueel en hoe werkt het?

Een zorgeloos dagje sauna, hoe ingewikkeld kan dat nu zijn? Toch kun je je daar flink in vergissen. Wat voor sauna’s kom je tegen in een wellnessresort en hoe werken ze precies? De term ”rondje sauna” klinkt als iets dat je gewoon even doet. Wanneer je als leek voor het eerst de sauna binnenstapt kom je er plotseling achter dat er een daadwerkelijke volgorde is voor dit saunaritueel. Om verwarring te voorkomen en jou goed geinformeerd op pad te laten gaan hebben wij alle soorten sauna’s voor je op een rijtje gezet. Je wilt natuurlijk niet gespannen worden op je relaxdag!

✦ Naar de sauna

Je hebt de stap genomen naar een sauna te gaan. Wat heb je nodig als je naar de sauna gaat? Zorg dat je een lichte maaltijd hebt genuttigd. Het is niet fijn om met een volle buik en een zwaar gevoel in een hete cabine te zitten. Daarnaast is de kans groot dat je ook gebruik zal maken van het zwembad en zwaar eten voor het zwemmen is ook niet prettig. Het verhaal dat zwemmen na een maaltijd gevaarlijk is, is trouwens achterhaald. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je zult verdrinken door hevige kramp of iets dergelijks, een volle buik is gewoon oncomfortabel.

✦ Een goed begin is het halve werk

Nu kan jouw ultieme ontspanningsmoment beginnen. Allereerst is het belangrijk eerst een warme douche te nemen. Het nemen van de warme douche is niet alleen vanuit hygienisch oogpunt en het opwarmen van je spieren, je weet na het afdrogen dat je echt goed droog bent. Dit laatste bevordert het zweten en dat is precies wat je wilt! Nadat je je goed hebt afgedroogt mag je je voeten nat maken. Het is verstandig minstens 5-10 minuten in het warme voetenbad te blijven staan, zo kan je lichaam wennen aan de warmte en zich voorbereiden op de sauna.

✦ De eerste sauna in

Ben je nog nooit naar de sauna geweest en wil je rustig kennismaken met de situatie? Er zijn sauna’s met een temperatuur van 50 graden, dit kan een fijn begin zijn. Let erop dat je helemaal (inclusief je voeten) op je handdoekje zit. Het is goed om te weten dat je niet langer dan 15 minuten in de eerste sauna moet blijvenzitten. Ga 2 minuten voordat je uit de sauna gaat even rechtop zitten. Dit voorkomt duizeligheid wanneer je opstaat. De tijd wordt aangegeven in de sauna. Als het niet meer prettig voelt kun je er natuurlijk eerder uit gaan.

✦ Afkoelen

Je lichaam kan na je saunabezoek wel 1.5ᵉ °C warmer zijn dan 15 minuten geleden. Door de warmte zul je je lekker ontspannen en wat loom voelen, hierdoor ben je misschien geneigd rustig bij te komen in de loungeruimte van de wellness. Dit is niet zo’n goed idee. Waarom niet? Afkoelen na de sauna is belangrijk om nazweten en hoofpijn te voorkomen. Door van warm naar koud te bewegen zorgen de grote temperatuursverschillen ervoor dat je aders en vaatspieren getraind worden. Een betere doorbloeding zorgt op zijn beurt weer voor een betere weerstand.
Als je het niet prettig vindt hoef je niet in een dompelbad, een koude douche volstaat ook. Bouw het afkoelen rustig op; eerst je rechterbeen, linkerbeen, je armen en tot slot (eventueel) je hoofd. Er zijn verschillende opvattingen en ideeën over het koelen van het hoofd, zoek voor jezelf uit wat je hierin prettig vindt.

✦ Opgewarmd ontspannen

Nu je lichaam afgekoeld is en je aders goed geschrokken zijn mag je je weer richting het voetenbad bewegen. Een handige maatstaf is 15 minuten warm, 15 minuten koud, 30 minuten rust. Het opwarmen en afkoelen kost je lichaam behoorlijk wat energie. Je zult de rust echt nodig hebben, al voelt dat misschien niet direct zo. Alle sauna’s zijn hierop ingericht, de rustruimtes hebben een serene sfeer. Er zijn sauna’s met een binnentuin met voldoende privacy waar je met mooi weer kunt rusten. Er zijn zelfs sauna’s met een bioscoop waar je ontspannen kunt vertoeven.

Wanneer je het ritueel van opwarmen, afkoelen en ontspannen hebt doorlopen kun je opnieuw beginnen. Je kunt de temperatuur van de sauna’s opbouwen of afwisselen, net als je manieren van afkoelen. Ook kun je je saunaritueel afwisselen met een ontspannende massage of een etentje in het restaurant van de wellness.

Je weet nu dat timing voorop staat bij een rondje sauna. Zorg ervoor dat je de genoemde tijden serieus neemt om ongemakken te vorkomen. Je gaat immers naar de sauna om te ontspannen. Nu je weet hoe een saunabezoek werkt kun je snel een dagje sauna plannen en voor jezelf uitzoeken wat je prettig vindt tijdens je bezoek. Ga je voor een enkel rondje sauna of kies je voor een hele dag wellness met een ontspannende wellness massage? Wat je ook besluit te doen, voor nu hoef je alleen nog een leuke sauna met mooie korting te kiezen!

Laat een Reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.